Podczas poprzednich lekcji omówiłem zasady modelowania bryłowego oraz krawędziowego.
Podczas dzisiejszej lekcji omówię tworzenie obiektów siatkowych.
W odróżnieniu od modeli bryłowych siatki nie posiadają cech fizycznych,
takich jak masa czy ciężar. Oczywiście wiele modeli siatkowych będzie
wyglądało łudząco podobnie do modeli bryłowych, jednak istnieje
wiele przesłanek po temu, aby stosować jednak modele siatkowe we
własnych projektach. Na przykład niejednokrotnie podczas tworzenia
projektu zachodzi konieczność umiejscowienia wyników w konkretnym
terenie, który możemy zamodelować przy pomocy siatki. Innym przykładem
stosowania modeli siatkowych jest wzornictwo przemysłowe. Niejednokrotnie
wykonanie modelu bryłowego jest wręcz niemożliwe i tu z pomocą przychodzi
siatka, którą możemy rozpiąć na danym miejscu, i po kłopocie. Jeszcze
tylko render - i całość wygląda prześlicznie. Ale pora od czegoś
zacząć. A najlepiej od początku. Zajmijmy się modelowaniem prostych
siatek i temu poświęćmy w całości tę lekcję. Na początek proponuję
wyciągnięcie na ekran paska narzędzi zatytułowanego Powierzchnie.
Rys. 1
Jak widać, pasek zawiera wszystkie narzędzia, których będziemy w tej chwili używali. A zatem zacznijmy od kostki. Tworzenie kostki siatkowej praktycznie w niczym nie różni się od tworzenia kostki wykonanej jako model bryłowy - oczywiście wykonane modele różnią się właściwościami, o których wspomniałem na wstępie, lecz jeśli chodzi o wygląd, nie można zauważyć różnic. Również na początku oznaczamy punkt wstawienia narożnika oraz podajemy wielkości opisujące wymiary podstawy oraz wysokość kostki. Nowym parametrem podczas wykonywania kostki siatkowej jest określenie kąta obrotu powstałego modelu.
Rys. 2
Następnym modelem siatkowym jest poznany już z modelowania bryłowego klin. Jego wykonuje się go identycznie: podajemy odpowiednie wartości związane z wielkością podstawy modelu oraz jego wysokość. Na zakończenie również podajemy kąt obrotu gotowej siatki.
Rys. 3
Jak widać, wykonywanie dotychczasowych modeli siatkowych niczym
nie różni się od tworzenia podobnych modeli bryłowych. Od tego miejsca
proponuję przedstawienie kolejnych modeli siatkowych z pominięciem
obiektów znanych z modelowania bryłowego. A zatem pierwszą siatką,
która nie posiada swojego odpowiednika w modelach bryłowych jest
ostrosłup. Wykonanie ostrosłupa nie jest rzeczą prostą, ponieważ
bryła ta pozwala na wykonanie dolnej podstawy praktycznie o dowolnym
kształcie, zawierającym cztery dowolne kąty. To samo dotyczy górnej
podstawy. A więc wykonanie ostrosłupa polega na kolejnym wskazywaniu
punktów tworzących podstawę, następnie określamy wysokość ostrosłupa.
Istnieje również możliwość wymodelowania ostrosłupa ściętego i w
takim przypadku wskazujemy jego obie podstawy - czworo ścienne -
oraz wysokość w przestrzeni trójwymiarowej.
Rys. 4
Kolejnymi dwoma modelami siatkowymi, jakie możemy uzyskać poprzez
użycie odpowiednich ikon zebranych na pokazanym na wstępie pasku
narzędzi, są, można powiedzieć, uzupełniające się siatki: Kopuły
i Misy. Ich tworzenie jest dokładnie tożsame, z tego powodu
opiszę tworzenie tylko jednego z tych modeli. A zatem po kliknięciu
na ikonie odpowiedniej dla danej siatki wskazujemy punkt środkowy
modelu, następnie podajemy odpowiedni promień dla modelu siatkowego.
W kolejnym kroku program pyta o ilość segmentów poprzecznych oraz
podłużnych modelu - innymi słowy, zadaje nam pytanie o gęstość siatki,
co przekłada się w praktyce na jej dokładność.
Rys. 5
Jak widać, wygenerowane siatki stanowią praktycznie dwie części sfery - tak jest zwana kula w ujęciu modelowania siatkowego. Tworzenie standardowych modeli siatkowych, jak widać, jest równie proste co tworzenie modeli bryłowych. Podczas następnej lekcji omówię narzędzia pozwalające na odpowiednią edycję siatek.
[Poprzednia lekcja]
[Spis treści]
[Następna lekcja]
Krystian Kapias, © Wydawnictwo Helion 2002.
|