Podczas dzisiejszej lekcji poznamy metody wycinania brył przy pomocy
innych brył z zastosowaniem algebry Boole'a. Oczywiście całą lekcję
oprzemy na przykładach pozwalających na praktyczne prześledzenie
stosowania takiej techniki modelowania.
Na początek proponuję otwarcie kolejnego paska narzędzia zatytułowanego Edycja
brył.
Rys. 1
Pasek ten będzie nam towarzyszył podczas wielu lekcji, więc jego obecność jest
jak najbardziej wskazana. Kolejną zmianą, jaką proponuję wykonać,
aby praca w przestrzeni 3D była bardziej efektowna, jest mimo wszystko
zwiększenie wartości zmiennej ISOLINES na do 10. Wpływ tej
zmiany na pracę programu opisałem w poprzedniej lekcji, lecz jestem
przekonany, że Czytelnicy dysponują w miarę mocnymi maszynami.
Mając przygotowane środowisko pracy możemy zacząć tworzyć bardziej zaawansowane bryły na bazie brył podstawowych. Pierwsze ćwiczenie pozwoli nam na wykonanie prostej podkładki. Oczywiście, jak już niejednokrotnie pisałem, metod wykonania takiego elementu jest tyle ilu jest projektantów, z tego powodu proszę traktować kolejne ćwiczenia raczej jako podpowiedź niż jedyną słuszną drogę postępowania. Zaczniemy od narysowania walca o wysokości 3 jednostek i średnicy 50 jednostek.
Rys. 2
W kolejnym kroku proponuję zdefiniowanie nowego lokalnego układu współrzędnych
w środku okręgu dolnej płaszczyzny. Oczywiście nie jest to konieczne,
lecz wyrobi w nas to dobre nawyki. Lokalny układ współrzędnych wstawiamy
poprzez użycie polecenia LUW.
Rys. 3
Teraz możemy wstawić do rysunku kolejny walec, który będzie posiadał wymiary
równe średnicy otworu podkładki. Podczas wstawiania walca oczywiście
zatwierdzamy położenie środka podstawy w punkcie (0, 0, 0) - po
to między innymi wstawiliśmy LUW w środek dużego walca. Proponuję
również ustalenie średnicy walca na 20 jednostek oraz jego wysokość
na 10 jednostek.
Rys. 4
W kolejnym kroku musimy spowodować, aby mniejszy walec odjął swoją objętość od większego. W tym celu proponuję kliknąć na ikonie różnicy logicznej.
Rys. 5
Teraz wskazujemy obiekt, który ma zostać wycięty i potwierdzamy nasz wybór prawym klawiszem myszy, następnie wskazujemy obiekt, który odejmujemy i również zatwierdzamy wybór prawym klawiszem myszy. Nasza podkładka powinna teraz wyglądać tak jak na poniższym rysunku.
Rys. 6
Pierwsze koty za płoty - więc teraz wykonamy element, w którym dodamy do siebie dwie bryły.
Na początek proponuję narysować kolejny walec o dowolnej średnicy oraz wysokości.
Rys. 7
Następnie narysujmy stożek o dowolnej średnicy podstawy. Narysujmy go w taki sposób, aby środek podstawy leżał w środku dolnej podstawy walca, natomiast wysokość stożka powinna nieco przewyższać wysokość walca.
Rys. 8
Teraz z tych dwóch brył wykonamy jedną bryłę poprzez dodanie ich do siebie z zastosowaniem narzędzia sumy logicznej.
Rys. 9
Po kliknięciu na ikonie tego narzędzia wskazujemy kolejno bryły, które będą do siebie dodane. Po ich wskazaniu klikamy prawym klawiszem myszy w celu zatwierdzenia wyboru.
Rys. 10
Proponuję teraz wykonanie iloczynu obiektów, to znaczy, że elementem wynikowym będzie część wspólna brył. Możemy narysować nowe elementy, ja pozostanę przy walcu i stożku narysowanych podobnie jak w poprzednim ćwiczeniu. A więc mając już przygotowane elementy, wybieram narzędzie iloczynu logicznego.
Rys. 11
W kolejnym kroku wskazuję kolejno elementy, które chcemy zastosować w iloczynie logicznym. Po ich wskazaniu zatwierdzamy wybór prawym klawiszem myszy.
Rys. 12
Jak widać, praca z narzędziami algebry Boole'a jest bardzo wydajna i pozwala na zaoszczędzenie czasu podczas tworzenia zaawansowanych modeli 3D. Narzędzia te są niejednokrotnie niedoceniane przez projektantów, ponieważ zdarza się, że generują błędne bryły wynikowe - lecz przy mało skomplikowanych kształtach są niezastąpione.
[Poprzednia lekcja]
[Spis treści]
[Następna lekcja]
Krystian Kapias, © Wydawnictwo Helion 2002.
|